Sessió 1 i 2: del 8 al 12 de juny
10-
EL DOCTOR TERRÍBILIS (Gianni Rodari, Contes per a jugar)
El doctor
Terribilis i el seu ajudant, Famulus, treballaven des de feia temps en un
invent macabre. Terribilis, com segurament el seu mateix nom indica, era un
científic diabòlic, , tan intel·ligent com malvat, que havia posat la seua
extraordinària intel·ligència al servei de projectes verdaderament terribles.
- Veuràs,
Famulus: el supercrik atòmic que estem acabant serà la sorpresa del segle.
- Segur que
sí, doctor. Ja estic veient la cara que faran els nostres compatriotes quan tu,
amb el supercrik, arranques la Torre de Pisa i la transportes al cim del Mont
Blanc.
- La Torre de
Pisa? –bramulà Terribilis-, el Mont Blanc? Però, Famulus, qui t’ha posat en el
cap eixes ximpleries?
- La veritat
es que quan projectarem...
- Projectarem?
Nosaltres? Tu, personalment, què has projectat? Què has inventat tu? El paper
del xocolate? El paraigües sense mànec? L’aigua calenta?
- Em
rectracte, doctor –sospirà Famulis posant-se molt humil-, quan tu, i només tu,
estaves projectant el supercrik, em va semblar escoltar al·lusions a la Torre
de Pisa i al cim més elevat dels Alps...
- Sí, ho
recorde molt bé. Però t’ho deia per pura i simple precaució. Coneixent el teu
costum de dotorejar amb el fill del forner, amb la dependenta de la lleteria,
amb el porter, amb el cunyat del cosí del carter...
- No sé qui
és! Et jure, doctor, que no conec el cunyat del cosí del carter i et promet que
mai faré res per conéixer-lo.
- D’acord,
podem eliminar-lo de la nostra conversa. Volia explicar-te, Famulus, que no em
fie de tu i et contí el conte de la Torre de Pisa per ocultar-te el meu
verdader projecte que havia de romandre secret per a tothom.
- Fins quan,
doctor?
- Fins ahir,
Famulus. Però hui tens dret a saber quin és. D’ací poques hores estarà llest
l’aparell. Partirem esta mateixa nit.
- Partirem,
doctor?
- Sí, amb el
nostre supercrik atòmic.
- I en quina
direcció?
- Direcció a
l’espai, Famulus, quantes preguntes tens sempre!
- L’espai!
- I més
concretament, La Lluna.
- La Lluna!
- Veig que
passes dels signes interrogatius als exclamatiu. Així, doncs, el meu pla serà: arrancaré la Lluna amb el
meu supercrik, la separaré de la seua òrbita i la col·locaré en un punt de
l’univers de la meua elecció.
- Colossal!
- Des d’allí
dalt, Famulus, negociarem amb els terrestres.
- Excepcional!
- Voleu
recuperar la vostra Lluna? Doncs bé, pagueu el seu pes en or, compreu-la al seu
nou propietari, el doctor professor Terrible Terribilis.
-
Extraordinari!
- El seu pes
en or, em comprens, Famulus? En or.
-
Supermagnific!
- Però has
captat la idea?
- Captada,
doctor! La idea més genial del segle XX.
- Espere que
també la més malvada. He decidit passar a la història com l’home més diabòlic
de tots els temps. Ara, Famulus, a treballar...
En poques
hores feren els últims retocs. El supercrik atòmic estava preparat per entrar
en activitat. Interessant aparell, en realitat se semblava al que utilitzen els
pilots de fórmula 1 per alçar el seu cotxe quan han de canviar la roda punxada,
encara que una mica més gran. Però tenia acoplada una cabina espacial on hi
havia dues butaques.
En el moment
que va decidir el doctor, s’assegueren per iniciar el diabòlic pla, però
l’ajudant no aconseguia ocultar uns estranys tremolors.
-
Quiet, Famulus!
-
Sssí... do-doc-doctor...
-
No balbuceges!
-
Nno-no se-senyor...
-
Traga’t esta píndola,
et tranquil·litzarà a l’instant.
-
Gràcies, ja estic
tranquil. Estic tranquil·líssim!
-
Perfecte. Compta al
revés...
-
Menys cinc..menys
sis, menys set....
-
He dit al revés,
Famulus! Al reveés!
-
Ah, sí, perdona.
Menys cinc... menys quatre... menys tres... menys dos... menys un...
-
Endavant!
ACTIVITATS
Llig amb atenció
el conte anterior i realitza les següents activitats. Les activitats les has de
realitzar en la llibreta com ho fem habitualment a classe: Copiar l’enunciat en
negre i contestar en blau.
1. Resumix
el conte amb les teus paraules. Fes-ho amb un mínim de 80 mots (paraules).
2. Com
has pogut comprovar el final del conte ha quedat obert. Escriu-ne tu un (60 paraules).
3. En
el primer paràgraf apareixen diferents adjectius. Com bé ja saps els adjectius
acompanyen, indicant una qualitat o característica, els noms o substantius.
Escriu al costat de cada nom de la llista l’adjectiu o adjectius que els
qualifiquen:
a.
Invent:
b.
Intel·ligència:
c.
Projecte:
d.
Doctor Terribilis:
4. En
el text trobaràs un xicotet fragment ressaltat en gris. En quin temps verbal
està expressat? Conjuga el Futur dels verbs que apareixen:
a.
Ser:
b.
Arrancar:
c.
Separar:
d.
Col·locar:
5. Torna
a escriure el fragment ressaltat en gris canviant els temps verbals a PASSAT
PERIFRÀSTRIC.
6. Quin
temps verbal s’usa indistintament al Passat Perifràstic? Escriu els passats
perifràstic de l’exercici anterior en eixe temps.
7. L’autor
quan parla dels personatges no fa cap descripció d’ells. Usant verbs copulatius
(SER, ESTAR, SEMBLAR I PARÉIXER), fes una descripció, amb 10 oracions
curtes, d’un dels dos personatges.
8. Imagina
que eres tu el doctor, quina maldat hagueres
inventat? Conta-la amb unes 40 paraules.
9. Ara
has de crear, també amb unes 40 paraules, una bondat que el doctor havia preparat per a la Humanitat.
10. Per
acabar la classe et proposem veure este vídeo, THE MAKER: https://www.youtube.com/watch?v=YDXOioU_OKM
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada