Sessió 1 i 2: del 8 al 12 de juny

10- EL DOCTOR TERRÍBILIS  (Gianni Rodari, Contes per a jugar)
El doctor Terribilis i el seu ajudant, Famulus, treballaven des de feia temps en un invent macabre. Terribilis, com segurament el seu mateix nom indica, era un científic diabòlic, , tan intel·ligent com malvat, que havia posat la seua extraordinària intel·ligència al servei de projectes verdaderament terribles.
- Veuràs, Famulus: el supercrik atòmic que estem acabant serà la sorpresa del segle.
- Segur que sí, doctor. Ja estic veient la cara que faran els nostres compatriotes quan tu, amb el supercrik, arranques la Torre de Pisa i la transportes al cim del Mont Blanc.
- La Torre de Pisa? –bramulà Terribilis-, el Mont Blanc? Però, Famulus, qui t’ha posat en el cap eixes ximpleries?
- La veritat es que quan projectarem...
- Projectarem? Nosaltres? Tu, personalment, què has projectat? Què has inventat tu? El paper del xocolate? El paraigües sense mànec? L’aigua calenta?
- Em rectracte, doctor –sospirà Famulis posant-se molt humil-, quan tu, i només tu, estaves projectant el supercrik, em va semblar escoltar al·lusions a la Torre de Pisa i al cim més elevat dels Alps...
- Sí, ho recorde molt bé. Però t’ho deia per pura i simple precaució. Coneixent el teu costum de dotorejar amb el fill del forner, amb la dependenta de la lleteria, amb el porter, amb el cunyat del cosí del carter...
- No sé qui és! Et jure, doctor, que no conec el cunyat del cosí del carter i et promet que mai faré res per conéixer-lo.
- D’acord, podem eliminar-lo de la nostra conversa. Volia explicar-te, Famulus, que no em fie de tu i et contí el conte de la Torre de Pisa per ocultar-te el meu verdader projecte que havia de romandre secret per a tothom.
- Fins quan, doctor?
- Fins ahir, Famulus. Però hui tens dret a saber quin és. D’ací poques hores estarà llest l’aparell. Partirem esta mateixa nit.
- Partirem, doctor?
- Sí, amb el nostre supercrik atòmic.
- I en quina direcció?
- Direcció a l’espai, Famulus, quantes preguntes tens sempre!
- L’espai!
- I més concretament, La Lluna.
- La Lluna!
- Veig que passes dels signes interrogatius als exclamatiu. Així, doncs, el meu pla serà: arrancaré la Lluna amb el meu supercrik, la separaré de la seua òrbita i la col·locaré en un punt de l’univers de la meua elecció.
- Colossal!
- Des d’allí dalt, Famulus, negociarem amb els terrestres.
- Excepcional!
- Voleu recuperar la vostra Lluna? Doncs bé, pagueu el seu pes en or, compreu-la al seu nou propietari, el doctor professor Terrible Terribilis.
- Extraordinari!
- El seu pes en or, em comprens, Famulus? En or.
- Supermagnific!
- Però has captat la idea?
- Captada, doctor! La idea més genial del segle XX.
- Espere que també la més malvada. He decidit passar a la història com l’home més diabòlic de tots els temps. Ara, Famulus, a treballar...
En poques hores feren els últims retocs. El supercrik atòmic estava preparat per entrar en activitat. Interessant aparell, en realitat se semblava al que utilitzen els pilots de fórmula 1 per alçar el seu cotxe quan han de canviar la roda punxada, encara que una mica més gran. Però tenia acoplada una cabina espacial on hi havia dues butaques.
En el moment que va decidir el doctor, s’assegueren per iniciar el diabòlic pla, però l’ajudant no aconseguia ocultar uns estranys tremolors.
-          Quiet, Famulus!
-          Sssí... do-doc-doctor...
-          No balbuceges!
-          Nno-no se-senyor...
-          Traga’t esta píndola, et tranquil·litzarà a l’instant.
-          Gràcies, ja estic tranquil. Estic tranquil·líssim!
-          Perfecte. Compta al revés...
-          Menys cinc..menys sis, menys set....
-          He dit al revés, Famulus! Al reveés!
-          Ah, sí, perdona. Menys cinc... menys quatre... menys tres... menys dos... menys un...
-          Endavant!
ACTIVITATS
Llig amb atenció el conte anterior i realitza les següents activitats. Les activitats les has de realitzar en la llibreta com ho fem habitualment a classe: Copiar l’enunciat en negre i contestar en blau.
1.       Resumix el conte amb les teus paraules. Fes-ho amb un mínim de 80 mots (paraules).
2.       Com has pogut comprovar el final del conte ha quedat obert. Escriu-ne tu un (60 paraules).
3.       En el primer paràgraf apareixen diferents adjectius. Com bé ja saps els adjectius acompanyen, indicant una qualitat o característica, els noms o substantius. Escriu al costat de cada nom de la llista l’adjectiu o adjectius que els qualifiquen:
a.       Invent:
b.       Intel·ligència:
c.       Projecte:
d.       Doctor Terribilis:
4.       En el text trobaràs un xicotet fragment ressaltat en gris. En quin temps verbal està expressat? Conjuga el Futur dels verbs que apareixen:
a.       Ser:
b.       Arrancar:
c.       Separar:
d.       Col·locar:
5.       Torna a escriure el fragment ressaltat en gris canviant els temps verbals a PASSAT PERIFRÀSTRIC.
6.       Quin temps verbal s’usa indistintament al Passat Perifràstic? Escriu els passats perifràstic de l’exercici anterior en eixe temps.
7.       L’autor quan parla dels personatges no fa cap descripció d’ells. Usant verbs copulatius (SER, ESTAR, SEMBLAR I PARÉIXER), fes una descripció, amb 10 oracions curtes,  d’un dels dos personatges.
8.       Imagina que eres tu el doctor, quina maldat hagueres inventat? Conta-la amb unes 40 paraules.
9.       Ara has de crear, també amb unes 40 paraules, una bondat que el doctor havia preparat per a la Humanitat.
10.   Per acabar la classe et proposem veure este vídeo, THE MAKER: https://www.youtube.com/watch?v=YDXOioU_OKM



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Sessió 3 (Última)

Sessió 3: del 25 al 31 de maig