TEMA 1 primer ESO


TEMA 1



La síl·laba

  • La síl·laba és el que pronunciem amb un cop de veu.
  • Les síl·labes formen les paraules i, segons la intensitat que tenen dins d’ella, les anomenen:
    • Tònica: la que sona més fort dins de la paraula.
    • Àtona: la que no sona fort dins de la paraula.


Dígrafs i lletres compostes

  • Els que podem separar són: RR, SS, SC, L·L, TJ, TG, TL, TLL, TMM, TN, TZ, MM i NN
  • No separaren MAI: GU, QU, NY, IG i LL
  1. Separa en síl·labes el nom de les COMARQUES VALENCIANES i assenyala la síl·laba tònica.
Comarca

Comarca

Comarca

Alcoià

Camp de Túria

Marina Baixa

Alcalatén

Canal de Navarrés

Plana Alta

Alt Maestrat

Comtat


Plana Baixa

Alt Millars

La Costera


Plana d’Utiel

Alt Palància

Foia de Bunyol

Els Ports

Alt Vinalopó

Horta Nord


Racó d’Ademús

Baix Maestrat

Horta Oest

Ribera Alta

Baix Segura

Horta Sud


Ribera Baixa

Baix Vinalopó

Alacantí

Els Serrans

Camp de Morvedre

Marina Alta

La Safor

València


Vall d’Albaida

Vall de Cofrents

Vinalopó Mitjà









  1. Entre tots i totes fem un llistat d’una de les ciutats on van nàixer els nostres iaios i iaies i, després, els separarem en síl·labes assenyalant la tònica.
El meus iaio són de ____________ i ____________.
Les meues iaies són de ____________ i ____________


  1. Classifica les paraules del text en la graella següent:
    Estimadíssima Cristina de les meues aurícules. Com és em maltractes més et desitge. Creus que són una persona insensible com Estalactia, el meu germà, però t'equivoques, prenc en molta consideració els teus consells, i de fet estic pensant seriosament la possibilitat de llegir un llibre. Però ja en parlarem més endavant. Aquestes decisions no s'han de prendre a grapats.
    Menjaré Bollycaos per tu (Pasqual Alapont. Bromera,1999)
D’1 síl·laba
De 2 síl·labes
De 3 síl·labes
Més de 3 síl·labes








TEORIA SOBRE CLASSIFICACIÓ DE PARAULES

Segons la posició de la síl·laba tònica classifiquem les paraules en:
  • AGUDES: Tenen la síl·laba tònica en última posició: _ _ X
  • PLANES: Tenen la síl·laba tònica en penúltima posició: _ X _
  • ESDRÚIXOLES: Tenen la síl·laba tònica en antepenúltima posició: X _ _
  1. Fem un llistat de les professions dels nostres pares i mares. Encerclem la síl·laba tònica de cada paraula i indiquem de quin tipus de paraula es tracta.


  1. Investiga quina ciutat és la capital de cada comarca valenciana i escriu-la en la columna corresponent. Escriu A, P o E segons quin tipus de paraula siga.
Comarca
Capital

Comarca
Capital

Comarca
Capital

Alcoià
Alcoi
A
Camp de Túria


Marina Baixa


Alcalatén



Canal de Navarrés


Plana Alta


Alt Maestrat


Comtat



Plana Baixa


Alt Millars


La Costera



Plana d’Utiel


Alt Palància


Foia de Bunyol


Els Ports


Alt Vinalopó


Horta Nord



Racó d’Ademús


Baix Maestrat


Horta Oest


Ribera Alta


Baix Segura


Horta Sud



Ribera Baixa


Baix Vinalopó


Alacantí


Els Serrans


Camp de Morvedre


Marina Alta


La Safor


València



Vall d’Albaida


Vall de Cofrents


Vinalopó Mitjà










TEORIA SOBRE ELS DIFTONS I ELS HIATS

  • DIFTONG: Es produix quan dues vocals es pronuncien juntes en la mateixa síl·laba. Poden ser de dos tipus:
    • Creixents: gua, qua, güe, qüe, güi, qüi, guo, quo: Aqüeducte, aigua.
    • Decreixents: AI, EI, II, OI, UI, AU, EU, IU, OU, UU: pou, nau, duu
  • HIAT: Quan dues vocal que van juntes les pronunciem en síl·labes diferents perquè no són diftongs o perquè si ho són el volem trencar: València, Raül, raïm.


  1. Classifica les paraules d’aquesta oració en agudes, planes i esdrúixoles: Fa ja molt de temps, vivia en una ciutat de Pèrsia un home pobre que tenia dos fills; al gran li deien Cassim i al més menut Alí Babà.
    Alí Babà i els quaranta lladres (Capellino i Vendrell. Bromera, 2009)
  2. Llig el capítol 1 del llibre d’Alí Babà i els quaranta lladres i contesta a les següents preguntes:
    1. Quins eren els noms dels dos germans?
    2. A quina professió es dedicava cada germà?
    3. Quan van ocórrer els fets que es narren en el capítol?
    4. On van ocórrer?
    5. Escriu un text, de 50 paraules mínim, resumint el capítol I.


  1. Busca en aquest fragment d'Alí Babà i el quaranta lladres les paraules amb diftong i hiat. Escriu-les en dues columnes i subratlla’l.
    Fa ja molt de temps, vivia en una ciutat de Pèrsia un home pobre que tenia dos fills; al gran li deien Casim i al més menut Alí Babà. En morir, els deixà una xicoteta herència que es partiren com bons germans, però al cap de poc de temps ja no els en quedava.
En veure's en la més absoluta misèria, cadascun d'ells seguí el seu camí. Cassim va tenir la sort, o l'habilitat, de casar-se amb una dona que posseïa una certa fortuna,i , administrant amb prudència la botiga de roba i les terres de la seua dona, va assolir una posició social envejable i va aconseguir ser respectat en el seu barri i en la seua professió de comerciant.
L'altre germà, Alí, no va tenir tanta sort. De caràcter menys ambiciós, es va fer llenyater i es casà amb una dona de família humil, a qui voliaa de tot cor. Per poder passar casa, Alí, cada dia de bon matí, se n'anava a la muntanya, i tornava que es feia de nit amb una bona càrrega de llenya. Així, amb molt de treball i molt d'esforç, va estalviar prou per a comprar, primer, un ase, i després, dos, i després tres, amb els quals podia carregar més llenya i millorar la seua situació, sense que, per això, poguera deixar de ser pobre i de treballar. De tota manera, Alí Babà vivia feliç amb la seua dona, erea respectat com un home honrat per la gent del seu barri, i, prompte, Déu el beneí amb un fill que era la seua alegria.
Abà. I els quaranta lladres.
F. Capellino i S. Vendrell
(Bromera 2009<9
DIFTONG
HIAT
Ciutat
Vivia





  1. Torna a llegir el fragment de l'activitat anterior i classifica totes les paraules que porten accent gràfic en:
    1. AGUDES:
    2. PLANES:
    3. ESDRÚIXOLES:

TEORIA SOBRE L’ACCENT GRÀFIC

L’accent gràfic és un símbol ortogràfic que col·loquem damunt de la síl·laba tònica de les paraules que s’ajusten a les següents regles:
  • AGUDES: Quan acaben en A, E, I, O, U, AS, ES, IS, OS, US, EN i IN.
  • PLANES: Quan no acaben en A, E, I, O, U, AS, ES, IS, OS, US, EN i IN.
  • ESDRÚIXOLES: Porten totes accent gràfic.
Hem de tindre en compte que en valencià les vocals presenten les següents peculiaritats:
  • SEMPRE SÓN OBERTES: la vocal A i, per tant, en cas de dur accent gràfic serà obert: À
  • SEMPRE SÓN TANCADES: la I i la U, per tant, el seu accent gràfic en cas de portar-ne serà tancat: Í, Ú.
  • PODEN SER OBERTES I TANCADES: Si han de portar accent gràfic serà È, Ò si és una vocal oberta i É, Ó en el cas de les vocals tancades.
  1. Ordena alfabèticament les paraules esdrúixoles de l’activitat 9.
  2. Llig el capítol II i fes un breu text, d’unes 50 paraules, contant allò que passa.
  3. Contesta a les següents preguntes:
    1. Quina va ser la primera reacció de la dona d’Alí Babà en veure totes aquelles riqueses?
    2. Què li va manar Alí Babà a la seua dona quan acabà de contar-li el què li havia passat? Per què?
    3. De quina manera va comptar els diners la dona d’Alí Babà? A qui li va demanar l’objecte?
    4. Com va descobrir Cassím que el seu germà Alí havia trobat una cova plena de tresors?
    5. Quina va ser la primera proposta que li feu Alí a Cassím? Què va passar finalment?
    13. Els ACCENTS DIACRÍTICS són els únics que posem en mots monosíl·labs en paraules que volem diferenciar d'altres idèntiques (homografes) però que tenen un significat diferent. Fixa't en la fitxa dels 15 diacrítics i escriu una oració amb cadascuna de les paraules.
  4. EXPRESSIÓ ORAL: Prepara una exposició oral contant el orígens de la teua família. Ha de tindre una duració d’uns 30 segons.


  1. EXPRESSIÓ ESCRITA: Escriu un text d’unes 50 paraules contant en què consisteix la professió de ton pare, ta mare o d’algun dels teus iaios o iaies.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Sessió 1 i 2: del 8 al 12 de juny

Sessió 3 (Última)

Sessió 3: del 25 al 31 de maig