TEMA 3 primer ESO
TEMA 3
La narració: característiques i elements (teoria extreta del web auladecatala.web)
Les
obres narratives presenten uns elements comuns:
La
veu del narrador
|
És
la veu que ens conta la història. El narrador pot ser un dels
personatges de la història (narrador
intern)
o un ésser que no intervé en la història (narrador
extern).
Podem distingir els següents tipus de narrador:
|
Són
els éssers creats per l’autor que protagonitzen els fets
narrats.
El
personatge principal s’anomena protagonista i,
si hi ha un personatge que s’enfronta al protagonista, aquest
s’anomena antagonista.
En
els gèneres populars (rondalles, llegendes,faules…) els
personatges poden ser animals o objectes
personificats.
|
|
L’argument
|
És
el conjunt d’esdeveniments o fets que es narren (constitueix
l’esquelet de la història).
|
Els
temes
|
Són
els assumptes generals que apareixen tractats en l’argument de
l’obra. Són temes freqüents de les narracions els conflictes
familiars, l’amistat, l’enamorament i l’amor, la injustícia,
les desigualtats socials, la marginació, etc.
|
L’ambientació
|
És
la descripció de tot allò que ens permet situar els fets narrats
en un lloc
determinat (un
espai tancat, una gran ciutat, un desert, un altre planeta…) i
en una època
determinada (la
nostra època, l’època medieval, el futur…).
|
L’estructura
|
És
el conjunt de parts en què es pot dividir l’obra. L’estructura
tradicional consta de tres parts:
a) el plantejament (primera part de la narració en què se’ns presenta el protagonista en un ambient determinat i amb algun problema a resoldre); b) el nus (part central de la narració en què una sèrie d’esdeveniments compliquen l’existència del protagonista i creen una intriga en el lector o oïdor per saber com es resoldrà el problema) c) el desenllaç (part final de la narració en què es dóna solució –positiva o negativa– al problema). |
La
forma literària
|
És
la manera que tria l’autor en cada moment per transmetre la
informació. N’hi ha tres:
a) la narració o relat (explicació de les accions que protagonitzen els personatges) b) la descripció (explicació de les característiques dels personatges, els espais, els objectes, etc.) c) el diàleg (reproducció de les paraules que diuen els personatges). |
1. Completa
i copia a la llibreta aquesta definició.
conte
gènere història
literaris narració
novel·la
personatges
La
narrativa és el ________ que engloba tots els
textos _______ que es basen en
la_______________ d’una____________ protagonitzada
per uns__________ . Pertanyen al gènere narratiu
el_____________ i la _____________.
2.
Conta que succeeix en la pel·lícula de Buster Keaton Neighbours
com si fóres un narrador omniscient (mínim 60 paraules). Recorda
que un narrador
omniscient
no forma part de la història però ho sap tot, utilitza la tercera
persona del singular i dóna als lectors la informació que vol en el
moment que vol.
3.
Escriu un text adoptant el rol del personatge antagonista del pare de
la novia i, conta, en temps passat, que passava per la ment d’eixe
personatge (entre 60 i 100 mots)
-
Llig el següent fragment literari:Dimecres, 20 de setembreM'han tornat el treball que vaig fer per al senyor Rogers durant les vacances d'estiu. El meu va ser el millor de la classe, però tots els meus amics volien saber com vaig arribar a saber tant sobre malalties de transmissió sexual. Principalment a través del meu pare (però no els ho vaig revelar). Deien que si es devia al fet d'haver anat a França de vacances- Jo vaig contestar que “Sí”, perquè de fet, ho dec a les hores que vaig estar gitat en la tenda, agonitzant per les cremades del sol i llegint el diccionari de medicina. Però vaig ometre aquesta minúcia.Com has pogut comprovar el dictat correspon a un diari personal, concretament es tracta del Nou diari d’un jove maniàtic. (1999 Macfarlane i MacPherson. Bromera) Torna’l a llegir i contesta les preguntes següents:
a)
En quina persona es conta la història?
b)
Creus que el protagonista i el narrador són la mateixa persona?
Raona la resposta.
c)
Quin tipus de narrador conta aquesta història?
5.
Com has pogut comprovar el protagonista conta un dels primers dies de
classe a l’institut. Fes tu el mateix amb la teua experiència
personal (entre 60 i 80 paraules).
-
Personatge protagonista:
-
Personatges antagonistes:
-
El temps:
-
L’ambientació o espai:
-
Tema:
-
Argument:
-
Estructura:
7.
Investiga i completa aquesta fitxa de vocabulari:
-
Els set dies de la setmana:
-
Els dotze mesos de l’any:
-
Les quatre estacions de l’any:
-
Les principals parts del dia: Matí, migdia, vesprada i nit.
8.
Escriu quinze oracions fent servir el vocabulari de l’activitat
anterior i les formes verbals que hem estudiat fins ara.
9.
Copia el següent poema del poeta valencià Marc Granell i després:
assenyala les formes verbals que apareixen i conjuga-les en imperfet
d’indicatiu, passat simple i passat perifràstic.
JO
La
paraula jo és creguda,
es
pensa que és important,
la
més important de totes,
l’única
i fonamental.
Vol
anar sempre en majúscula,
i
si no, no vol anar.
Per
voler, tot o voldria,
fins
un barret en el cap.
Com
tot cregut, fa el ridícul
més
espantós i capdal.
Cap
paraula no és més que altra:
totes
s’esborren igual.
MARC
GRANELL
-
Per parelles heu d’inventar una història contada per un narrador omnisicient apropiada per fer-ho en teatre de kamishibai
-
11. L'IMPERAITU és un temps verbal que utilitzem per a donar ordres i instruccions. Completa amb l’imperatiu la següent graella:
INFINITIU
|
IMPERATIU:
TU
|
IMPERATIU:
VOSALTRES
|
JUGAR
|
juga
|
jugueu
|
tocar
|
|
|
alçar
|
|
|
pujar
|
|
|
viatjar
|
|
|
adequar
|
|
|
pagar
|
|
|
DESFER-SE
|
desfés-te
|
desfeu-vos
|
prendre
|
|
|
témer
|
|
|
prometre
|
|
|
escriure
|
|
|
encendre
|
|
|
coure
|
|
|
CONDUIR
|
condueix
|
conduïu
|
agrair
|
|
|
corregir
|
|
|
patir
|
|
|
servir
|
|
|
nodrir
|
|
|
encarir
|
|
|
COSIR
|
cus
|
cosiu
|
collir
|
|
|
sortir
|
|
|
fregir
|
|
|
llegir
|
|
|
sofregir
|
|
|
obrir
|
|
|
tirar
|
tira
|
tireu
|
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada