Sessió 3: setmana del 23 al 27 de març
Sessió 3
(setmana del 23 al 27 de març)
CORRECCIONS
Recorda que
corregim en roig. Si algun exercici el tens molt malament seria convenient que
el tornares a fer.
Si tens
possibilitat d’escriure en un ordinador et recomanem que les activitats de
redactar les escrigues en un processador de text i que li passes el corrector.
EL TAMBORINER
MÀGIC: SOLUCIONARI
Corregix les activitats
(recorda que ho fem amb el bolígraf roig) i fes les que se proposen.
Tot el que has de corregir i
fer està escrit amb negreta
1. Resumix el conte amb
les teus paraules. Fes-ho amb un mínim de 80 mots (paraules).
Resposta oberta
2. Com has pogut comprovar
el final del conte ha quedat obert. Escriu-ne tu un (60 paraules).
Resposta oberta
Amb el resum i el final que has fet conta-li la història a
algú de la família.
3. En el conte apareixen
tres personatges, els bandolers, que volen robar el tamboriner. Al llarg de
tota la història el narrador es refereix a ells de diferents maneres. Quines
són? Quin nom reben les paraules que, malgrat ser diferents, tenen el mateix
significat?
Bandolers, lladres,
roders i bandits. Estes paraules són
sinònimes.
4. Escriu tres paraules
sinònimes per a cada mot de la taula:
savi
|
gran
|
olor
|
aprovar
|
suspendre
|
Llest
|
Major
|
Fragància
|
superar
|
Anul·lar
|
Sabut
|
Alt
|
Pudor
|
acceptar
|
interrompre
|
culte
|
Enorme
|
flaire
|
garantir
|
congelar
|
Escriu una oració amb
els sinònims de l’última fila
5.
Una onomatopeia, segons els DNV, és la Paraula
que imita o recrea el so de la cosa o l'acció a què fa referència. En la història en
trobem una, quina és? A què fa referència?.
Tampatantam. Fa
referència al so del tambor quan es toca.
Resposta
oberta
7.
Escriu
tots els verbs que apareixen en el primer paràgraf i digues a quin temps verbal
pertanyen.
Els
verb són: havia, tornava, era, tenia, estava i escotava. Tots pertanyen a
l’Imperfet d’indicatiu.
8.
Conjuga
els verbs de la graella en IMPERFET D’INDICATIU
RENTAR
|
ADMETRE
|
CÓRRER
|
EIXIR
|
Rentava
|
Admetia
|
Corria
|
Eixia
|
rentaves
|
Admeties
|
Corries
|
Eixies
|
Rentava
|
Admetia
|
Corria
|
Eixia
|
Rentàvem
|
Admetíem
|
Corríem
|
Eixíem
|
Rentàveu
|
Admetíeu
|
Corríeu
|
Eixíeu
|
rentaven
|
admetien
|
corrien
|
eixien
|
Busca
al diccionari el significat dels verbs anteriors i escriu dues oracions amb
cadascun d’ells en el temps d’IMPERFET. Has de procurar que en les oracions es
veia clarament el significat del verb, és a dir, no serien correctes oracions
com: Rentava molt
9.
Copia
en una columna totes les paraules que apareguen al text que fan referència a
parts del cos humà. Fes una columna al costat canviant-les de nombre.
Mà mans
Orella orelles
Nas nassos
Peu peus
Canvia el
nombre de les parts del cos que apareixen en el dibuix
SOLUCIONARI: PINOTXO L’ASTUT
Corregix les activitats
(recorda que ho fem amb el bolígraf roig) i fes les que se proposen.
Tot el que has de corregir i fer està escrit amb
negreta
10. Resumix el conte amb
les teus paraules. Fes-ho amb un mínim de 80 mots (paraules).
Resposta oberta
11. Com has pogut comprovar
el final del conte ha quedat obert. Escriu-ne tu un (60 paraules).
Resposta oberta
Amb el resum i el final que has fet conta-li la història a
algú de la família.
12. En
el conte pots trobar cinc paraules subratllades. Totes elles acompanyen a un
substantiu i indiquen una qualitat del mateix. Quina és la categoria gramatical
a la que pertanyen estes paraules subratllades? adjectius
13. Flexiona
en gènere i nombre les paraules subratllades:
Masculí
singular
|
Femení
singular
|
Masculí
plural
|
Femení
plural
|
Vell
|
Vella
|
Vells
|
Velles
|
Just
|
Justa
|
Justs-justos
|
Justes
|
Acceptable
|
acceptable
|
acceptables
|
Acceptables
|
Especialitzat
|
especialitzada
|
Especialitzats
|
Especialitzades
|
blanc
|
blanca
|
blancs
|
blanques
|
14.
Fes una llista de 10
substantius i escriu-los a cadascun 3 adjectius.
Resposta oberta
Classifica els
adjectius que has escrit segons:
o Tenen 4 formes
diferents quan el flexionen en gènere i nombre: vell, justa
o Tenen la mateixa
forma per al masculí que per al femení: acceptable.
o Pots practicar el
gènere de l’adjectiu en aquest enllaç: http://enxaneta.info/activitats/adjectiu-masculi/22
o Pots practicar el
nombre de l’adjectiu en aquest enllaç: http://enxaneta.info/activitats/adjectius-plural/23
15. La
majoria dels verbs del conte estan en IMPERFET D’INDICATIU i et proposem que
tornes a escriure els dos primers paràgrafs fent ús del temps PRESENT
D’INDICATIU. Hi haurà alguns verbs que no podràs posar-los en este temps i
hauràs de fer ús del que millor s’adapte a la història. La cosa començaria
així: Hi ha un ninot de nom Pinotxo. Però
no el del llibre de Pinotxo, altre. També... és de fusta, però és el mateix. No l’ha fet Gepeto, s’ha fet ell sol.
També ell diu mentides, com el famós ninot, i cada vegada que les diu se li fa
el nas més llarg de manera molt visible, però és altre Pinotxo: tant se li
allarga el nas que, a més d’espantar.se, plorar, demanar ajuda a la Fada, etc.
agafa un ganivet, o serra, i es talla un bon tros de nas. És de fusta, no? Així
que no pot sentir dolor.
16.
Repassa en la teua
llibreta la conjugació del PRESENT D’INDICATIU dels verbs de la tercera
conjugació. Fixa’t en les dues formes de fer-ho segons els verbs ho facen de
forma pura o incoativa. Conjuga el verb BULLIR (pur) i el verb ASSENTIR
(incoatiu)
BULLIR: bull, bulls, bull, bullim, bulliu, bullen
ASSENTIR: assentisc,
assentixes, assentix, assentim, assentiu, assentixen
Explica amb les teues
paraules el significat d’estos verbs.
17.
En el text trobem la
paraula fusta i la paraula fuster. Quin significat tenen? Un fuster és la persona que treballa amb la fusta (matèria prima que
s’extrau del tronc dels arbres). Madera i ebanista
18.
Per formar el nom de
les professions unim sufixos al nom o verb d’on deriven. D’aquesta manera de fusta fem fuster o fustera. Escriu
el nom de les professions amb els sufixos que et proposem en la graella:
-er / -era
|
Fuster- fustera
|
Infermer -infermera
|
Camioner -camionera
|
Fruiter- fruitera
|
-ista
|
dentista
|
taxista
|
Anestesista
|
telefonista
|
-dor / -dora
|
Pescador- pescadora
|
Animador -animadora
|
Estibador- estibadora
|
Senador - senadora
|
-ant /-ent
|
vigilant
|
aprenent
|
Estudiant -estudianta
|
Comerciant comercianta
|
Comprova en el diccionari normatiu valencià que les
professions que has escrit estan ben escrites en valencià. Tria’n una de cada
grup i explica breument (entre tres i
cinc oracions) quines són les tasques
que realitzen habitualment.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada