Sessió 3: del 27 al 30 d'abril
SOLUCIONARI: EL
FLAUTISTA I ELS AUTOMÒBILS
Estes
activitats es fan i es corregixen en la llibreta i no cal enviar-les al teu
professor
Corregix les activitats
(recorda que ho fem amb el bolígraf roig) i fes les que se proposen.
Tot el que has de corregir i
fer està escrit amb negreta
1. Resumix
el conte amb les teus paraules. Fes-ho amb un mínim de 80 mots (paraules).
Resposta oberta
2. Com
has pogut comprovar, en esta història la seua estructura està incompleta perquè
falta el desenllaç . Escriu-ne tu un (60 paraules).
Resposta oberta
3. Les
altres dues parts de l’estructura de la narració són: Introducció i nus. Digues
on comencen i acaben cadascuna d’elles.
La Introducció va des
de la primera paraula de conte fins l’oració: I el meu cap no és diferent als dels altres. En esta part del text
es presenta quina era la situació.
El nus comença
després de la introducció ja que quan apareix el jove flautista comencen a
haver-hi canvis en la situació.
4. Al
llarg del conte apareix molt de lèxic referent a l’automòbil. Ajuda’t d’aquest enllaç
per conéixer tots els significats i, després, escriu deu oracions amb deu
paraules d’eixe lèxic. Recorda que totes les oracions tenen un verb, un
subjecte (qui fa l’acció del verb) i un predicat (on el verb és el nucli i
s’expressa el que fa el subjecte)
Resposta oberta
Assenyala els 10
verbs que has utilitzat en les oracions anterior i conjuga’ls en imperfet
d’indicatiu. En el cas de tindre verbs repetits, canvia el temps de conjugació
en aquest ordre: passat simple, passat perifràstic, perfet simple, futur,
condicional, imperatiu... Quan acabes l’activitat has de tindre 10 temps
conjugats.
5. Quan
el flautista es presenta en l’alcaldia, l’autor fa una breu descripció d’ell
però de l’alcalde no en fa cap. Com t’imagines que és? Descriu-lo amb unes
quaranta paraules (recorda que per a fer descripcions s’usen molt els verbs
copulatius: ser, estar, semblar i paréixer).
Resposta oberta.
Quines
característiques o trets has dit de l’alcalde? Torna a escriure la descripció
però ara en femení, com si fora una alcaldessa
6.
Saps que signifiquen
estos mots que apareixen en el conte: cavallets,
engronsadores, tobogans, pilotes i catxerulos. Busca el seu significat i
definix-los amb un xicotet dibuix.
Totes les paraules
estan relacionades amb jocs i activitats infantils i, per tant, si n’has posat
una altra, has de buscar al diccionari quina accepció és la correcta i canviar
el dibuix.
7.
Segons on està la
síl·laba tònica d’una paraula les classifiquem en agudes, planes i esdrúixoles.
Explica com és cada una d’estes paraules i escriu cinc exemples de cadascuna.
Agudes: tenen la
síl·laba tònica en l’última posició ( _ _ x ): lleó, Amador, xaval,
casal, pastís.
Planes: tenen la
síl·laba tònica en la penúltima posició ( _ X _): taula,roba, cotxe,
quarantena, sabata.
Esdrúixoles: València,
església, Xàtiva, Úrsula, ràpida.
Encercla la síl·laba
tònica de les paraules que has escrit com exemple i comprova que les has posat
en el lloc corresponent.
8.
Recordes les regles
de l’accentuació en valencià? Escriu-les
Usarem l’accent
gràfic en els següents casos:
-
Agudes:
accentuarem les paraules agudes que acaben en: a, e, i, o, u, as, es, is, os,
us, en, in.
-
Planes:
accentuarem les paraules planes que no acaben en: a, e, i, o, u, as, es, is,
os, us, en, in.
-
Esdrúixoles:
Les accentuarem totes.
9.
En el primer paràgraf
trobaràs sis paraules subratllades. Explica per quin motiu porten accent gràfic
o per quin motiu no el porten.
Flautista: No
s’accentua perquè és plana i acaba en vocal
Màgic: S’accentua
perquè és plana i no acaba en a, e, i, o, u, as, es, is, os, us, en, in
Història: S’accentua
perquè és esdrúixola. Les esdrúixoles s’accentuen sempre.
Jovenet: No
s’accentua perquè és aguda i no acaba en: a, e, i, o, u, as, es, is, os, us,
en, in
Portà: S’accentua
perquè és aguda i acaba en vocal.
Ratolins: No
s’accentua perquè és aguda i no acaba en: a, e, i, o, u, as, es, is, os, us,
en, in
Fes
el dictat que trobaràs en aquest enllaç (pots escoltar-lo tantes vegades com
vulgues: https://www.uv.es/spl/v/aprendre/dictats/arxius_de_so/de_01_001_d.mp3
Corregix el dictat anterior i torna a escriure les oracions on tingues
alguna falta. En aquest enllaç: https://www.uv.es/spl/v/aprendre/dictats/de_01_001.html
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada